Вікторія Трощенко розповіла читачам газети Київщини про впровадження в Україні послуги MNP опубліковано 10 лютого 2017 року о 13:13

надаємо текст інтерв’ю
"Очікується покращення якості мобільного зв’язку"
автор: Лариса ГРОМАДСЬКА
В Україні запроваджується нова послуга мобільного зв’язку MNP. Про те, як нею скористатися? З якою метою вводиться MNP? Яка практика застосування даної послуги в інших країнах світу? На ці та інші питання відповідає директор з інформаційно-телекомунікаційного напрямку Українського державного центру радіочастот Вікторія Трощенко.
— Вікторіє Юріївно, поясніть, що означає послуга MNP?
— Наш номер телефону, з усіма дев’ятьма цифрами, знають наші рідні, друзі, бізнес-партнери, колеги по роботі, інші люди. І ми іноді хочемо змінити оператора, але стримуючим фактором для нас є думка «А як же дізнаються про це всі? Чи не втрачу я якісь контакти?..» Саме тому було створено послугу, яка дозволяє зберегти повністю свій номер телефону разом з першими трьома цифрами, що до сьогодні дозволяли нам ідентифікувати, до якого саме мобільного оператора ми телефонуємо, та перенести їх до іншого оператора, який нам з якоїсь причини здається кращим. Такою причиною може бути краще покриття, більш доступні тарифи, тощо.
MNP — це послуга з перенесення телефонних номерів. Суть послуги MNP полягає у збереженні номера при зміні оператора — можливість користувачів мобільних телефонів зберігати свій телефонний номер після переходу від одного оператора мобільного зв'язку до іншого. Тож, і оплата, і всі послуги будуть отримуватись від нового оператора.
— Яка історія виникнення цієї послуги у світовому просторі зв’язку?
— Україна — чи не остання європейська країна, що запроваджує послугу MNP. Впровадження подібної послуги почалося ще у 1990-х роках у тих країнах Європи, де ставилися більш жорсткі вимоги до якості послуг. З поширенням мобільного зв'язку все більш популярною ставала думка про те, що абонент повинен мати можливість зберігати свій телефонний номер навіть після переходу до іншого оператора. Вважається, що це сприяє конкуренції між операторами, підвищує якість послуг.
У нашій країні відповідно до Угоди про асоціацію з Європейським Союзом запровадження послуги MNP заплановано у цьому, 2017 році.
— Вимоги перенесення телефонних номерів однакові для усіх країн світу чи можуть відрізнятись? Чи можна номер стаціонарного телефону перенести?
— Є два можливих технологічних варіанти, які були зафіксовані при вивченні досвіду інших країн. Перший — це коли центральна база бере участь у дзвінках (йде переадресація на іншого оператора). Це більш вартісна система. Другий варіант — це коли актуальну інформацію щодо перенесених номерів надають усім операторам зв’язку, і далі вони вже використовують цю інформацію у своїй діяльності.
Вимоги різняться в різних державах. У деяких країнах переносити номер можна тільки в межах свого регіону. А є країни, наприклад це Сингапур, США, Канада, Ізраїль, в яких дозволяється переносити стаціонарний номер телефону на мобільний і навпаки Процедура перенесення номера може бути безкоштовною за законом або вимагати сплати певної комісії, тривати від десятків хвилин до кількох днів. На сьогоднішній день в Україні готується платформа для перенесення мобільних номерів. Про можливість перенесення стаціонарних номерів можна буде говорити після повного переходу АТС на «цифру».
— Яка вартість послуги MNP?
— Ця послуга у європейських країнах коштує від 0 до 9 євро. Вартість визначають оператори, держава ніяким чином на це не впливає. Кожен оператор має боротися за кількість абонентів, які можуть до нього перейти. Як наслідок, вартість послуги MNP має бути невисокою, адже це вигідно не лише абоненту, а й оператору мобільного зв’язку.
— У яких випадках може бути відмовлено у наданні послуги MNP?
— Дійсно, такі обмеження існують. Вони були обумовлені тим, щоб уберегти абонента від шахраїв, які можуть скористатися інформацією про нього. Тож, в послузі з перенесення номеру буде відмовлено, якщо абонент, подав недостовірні дані про себе. Або подав заявку на перенесення номеру одразу до декількох операторів. Також це стосується «мобільних літунів», які забажають змінювати оператора частіше ніж 1 раз на 30 днів.
— Якщо абонент переносить номер, чи нараховується йому абонплата в цей період?
— Відповідно до порядку перенесення номера деякий час абонент продовжує отримувати послуги зв’язку від оператора, якого зібрався покинути, і припиняється в момент завершення перенесення абонентського номера.
— Коли іде з’єднанням з перенесеним абонентським номером, чи попереджає оператор про зміну?
— Перед встановленням з’єднання на перенесені абонентські номері оператори повинні повідомляти абонента, що телефонує, відповідним голосовим повідомленням. Адже абонент, який телефонує, зазвичай може вважати, що набрав номер, наприклад, «Київстар», а насправді він перенесений в іншу мережу, з іншими тарифами. Тому повідомлення тут справді необхідне.
— Для абонента, що має бажання перенести номер, які встановлені правила?
— Абонент, який бажає скористатися послугою MNP, звертається до обраного оператора із заявою, оформленою одним з таких способів:
- в письмовому вигляді до пункту обслуговування абонентів оператора;
- дистанційно з використанням засобів зв’язку за допомогою телефону або з заповненням інтерактивної форми заяви на офіційному веб-сайті оператора.
У заяві зазначаються:
- абонентський номер (номери), перенесення якого (яких) вимагається;
- найменування оператора, від послуг якого відмовляється;
- контактні дані для зворотного зв’язку;
- бажаний час перенесення абонентського номера (номерів);
- обраний тариф та/або тарифний план у мережі обраного оператора та умови оплати.
— Які правила для операторів, після того як вони отримали заяву на перенесення номера від абонента?
— Оператор фіксує дату та час отримання заяви та протягом 8 робочих годин з моменту реєстрації заяви робить запит до оператора, якого хоче покинути абонент, щодо можливості здійснення перенесення за певним абонентським номером та повідомляє про це адміністратора.
Останній протягом 8 робочих годин з моменту отримання відповідного запиту надати відповідь щодо можливості надання послуги MNP за певним абонентським номером або про підстави для відмови в перенесенні цього номера. Перелік підстав для відмови є обмеженим і чітко визначеним у Порядку надання послуг із перенесення абонентських номерів, затвердженим НКРЗІ. Далі обраний абонентом оператор повідомляє абонента про можливість надання послуги MNP та узгоджує з ним час і місце отримання ідентифікаційної телекомунікаційної картки та укладення договору.
— А що повинен робити в цій ситуації абонент?
— Після отримання повідомлення від оператора, до якого він переходить абонент повинен вчасно в узгоджений час отримати ідентифікаційну телекомунікаційну картку (SIM картка), укласти договір.
Втім, якщо абонент не прийшов за ідентифікаційною теле??омунікаційною карткою та/або не уклав договір у визначений оператором строк, надання послуги MNP призупиняється. Якщо абонент не приходить протягом 30 календарних днів, заява на MNP скасовується та абонент продовжує отримувати телекомунікаційні послуги у базового оператора.
— Протягом якого часу відбувається перенесення номера?
— Перенесення абонентського номера відбувається протягом 3 робочих днів у мережах мобільного зв’язку з моменту реєстрації заяви, за винятком випадку, коли абонент вказує у заяві пізніший строк перенесення абонентського номера (номерів), який не може перевищувати 30 днів.
І важливо відмітити, що час, протягом якого абонент не буде отримувати телекомунікаційні послуги за номером, який переноситься, не може перевищувати трьох годин.
— Чи має право абонент відмовитись від послуги, якщо раптом передумав?
— Так, абонент має право відмовитись від поданої ним заяви про перенесення абонентського номера, повідомивши про це оператора в такий самий спосіб, яким подавав заяву на перенесення номера.
— Чи є у Вас прогноз на 2017 рік із використання послуги перенесення номерів?
— Ми живемо у такий час, коли на перше місце постає вимога щодо якості надання послуг, зокрема зв’язку. Часто людина стає більш прискіпливою до якості, навіть не зважаючи на вартість. Аналізуючи досвід країн Європи, де середній показник абонентів, які змінили оператора – 5 %, можна прогнозувати, що в Україні послугою MNP скористається близько 2% абонентів, тобто понад 1 млн. абонентів.
Довідка:
У Європі середній показник перенесених номерів становить близько 5% від абонентської бази, хоча в Фінляндії цей показник доходить до 20%, а в Німеччині так і не зміг перевищити 1%. У Нідерландах частка перенесених номерів — 7%. Рекорд тримає Сінгапур - 95% абонентів в перший же рік змінили оператора.
Досвід США: в результаті впровадження послуги MNP ціни на мобільний зв'язок знизилися на 6%, з'явилися нові вигідні тарифи. Сумарна економія абонентів склала близько 120 млн доларів в місяць. Послуга надається безкоштовно, а термін перенесення становить всього декілька годин. Заявку можна подати онлайн.
Досвід Туреччини: ініціатором впровадження MNP стала саме держава, в тому числі профінансували підготовку. З 2008 по 2012 роки турецькі оператори Vodafone та Avea наростили клієнтську базу до 18,3 млн та 12,8 млн відповідно завдяки системі перенесення номерів.
Прес-служба Українського державного центру радіочастот