За кулісами перенесення номерів: Все, що потрібно знати про MNP і роль УДЦР у цьому процесі. опубліковано 20 червня 2024 року о 16:03

За кулісами перенесення номерів: Все, що потрібно знати про  MNP і роль УДЦР у цьому процесі.

Мобільний телефонний номер у наш час перетворюється на важливу частину нашої ідентичності, так само як ім’я чи прізвище, особливо в контексті нашої цифрової присутності в суспільстві. В пошуках кращого сервісу та більш якісного споживчого досвіду, багато хто розглядає можливість переходу до іншого мобільного оператора. Традиційно, зміна оператора могла означати потребу у новому контракті, що неминуче призводить до необхідності оновлення десятків особистих і ділових контактів, а також акаунтів у соцмережах, програмах лояльності й підписках.

Однак, існує альтернативний спосіб, що рятує користувачів мобільного зв’язку від трудомістких оновлень і масового інформування про зміну номера. Послуга (MNP – Mobile Number Portability) дає можливість перенести номер разом, з кодом оператора до іншого оператора мобільного зв’язку. Це дозволяє не тільки полегшити перехід до нового оператора, а й зберігає вашу цифрову особистість недоторканою.

Процес перенесення номерів (MNP) став можливий завдяки технологічному прогресу в галузі інформаційних технологій та електронних комунікацій в світі. В Україні ця послуга здійснюється відповідно до частини другої статті 113 Закону України «Про електронні комунікації» та порядку надання послуг перенесення номерів, затвердженої Постанови № 181 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв'язку (НКЕК) від 10.04.2024, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України № 79639/85868-11-24/10.1.3 від 28.05.2024 «Про затвердження Порядку надання послуг перенесення номерів» після Рішення № 394 НКЕК від 31 липня 2015 року, що втратило чинність.

Усю технічну роботу з надання даної послуги виконує Український державний центр радіочастот (УДЦР) разом з операторами комунікацій – надавачами процесу перенесення. УДЦР здійснює централізоване технічне адміністрування перенесених номерів з використанням Автоматизованої інформаційної системи «Централізована база даних перенесених номерів» (АІС ЦБД ПН), яка забезпечує електронну обробку процесів MNP, робить їх легкими та зручними для операторів та абонентів.

Що ж робить наше підприємство, щоб ця послуга функціонувала в Україні безперервно та стабільно?

УДЦР забезпечує функціонування Централізованою базою даних перенесених номерів, яка:

  • 🔰 зберігає дані актуальними – ЦБД відстежує всі зміни та забезпечує своєчасне оновлення інформації про перенесені номери та їх маршрутизацію;
  • 🔰 забезпечує реалізацію процесу перенесення, періодичної синхронізації локальних баз даних (ЛБД) та зберігає усю інформацію;
  • 🔰 підтримує інформаційний обмін між постачальниками ППН та фіксує стан процесу перенесення номера;
  • 🔰 забезпечує прозорість процесів – УДЦР забезпечує відкритий і справедливий доступ до ЦБД для всіх операторів та регуляторних органів, щоб вони могли використовувати ці дані у своїх технологічних процесах;
  • 🔰 надає безоплатний електронний доступ до даних – НКЕК може у будь-який час отримати доступ до інформації про перенесені номери, що важливо для аналізу надання послуг.


Таким чином, Український державний центр радіочастот відіграє ключову роль у забезпеченні функціонування процесів перенесення номерів, сприяючи, щоб всі мобільні оператори – дотримувалися встановлених правил та стандартів даної послуги. Тому, перехід між операторами стає не тільки зручнішим, але й прозорішим, вносячи чіткість і точність у світ мобільного зв’язку.

MNP здійснюється всього за один робочий день або за бажанням абонента – в інший день, але не пізніше 30 днів. Для цього вам потрібно звернутися до того мобільного оператора, до якого хочете перейти.

З моменту впровадження послуги перенесення номеру в Україні з травня 2019 року, послуга пройшла деякі зміни. Одним з таких нововведень стало оновлення формату повідомлення про дзвінок на перенесений номер. Згідно нової постанови НКЕК, це повідомлення з 1 січня 2025 року буде представлено у формі звукового сигналу, що спрощує взаємодію з сервісом та робить процес менш нав’язливий для користувача.

Також варто зазначити, що пункт 34 нової редакції Постанови № 181 НКЕК, додає важливі положення щодо забезпечення безпеки та стабільності послуги перенесення номерів. Згідно цього пункту, у випадку аварії, кібератаки, пошкодження електронної комунікаційної мережі одного із постачальників послуг або інформаційно-комунікаційної системи адміністратора ЦБД, яка призвела до збою в роботі локальних або централізованих баз даних більш ніж на 3 робочих години, НКЕК може своїм рішенням оперативно-розпорядчого характеру тимчасово призупиняти процеси перенесення абонентських номерів та встановлювати термін їх відновлення.

Відповідно до нових правил, постачальник послуг не може накладати обмеження на абонентів щодо можливості отримання ними послуги перенесення номеру з будь-яких інших підстав, ніж за наявності невиконаних зобов’язань за договором про надання електронних комунікаційних послуг з базовим постачальником. Це також стосується випадків, коли відсутня ідентифікація у базового постачальника, за умови наявності ідентифікації у постачальника-отримувача, або при наданні будь-яких додаткових послуг, які унеможливлюють отримання послуги перенесення номеру для абонента та ведуть до необхідності подачі повторної заяви на перенесення номеру.

За весь період надання послуги в нашій країні перенесено уже майже півмільйона номерів, що дозволило споживачам реалізувати свої права щодо вільного вибору оператора. Немає сумнівів, що декілька варіантів вибору краще, ніж один.

За період надання операторами послуги MNP від абонентів надійшло 828 897 заяв, за якими з травня 2019 року по 22 травня 2024 року перенесено 484 885 номерів, тобто 65% абонентів, які звернулися за цією послугою перенесли свої номери від одного оператора до іншого.

Куди ж поділися майже половину запитів на перенесення номеру? Статистика відмов у наданні послуги MNP виявляє деякі тенденції. Більшість відмов (92% випадків) пов’язані з некоректною інформацією, яку абоненти надають при подачі заявки. Типові помилки включають неправильне заповнення форми обслуговування у свого поточного оператора та помилки у персональних даних, такі як ім’я, прізвище або код ЄДРПОУ. Ці помилки не лише затримують процес, а й часто призводять до повної відмови в зміні оператора. Тому нагадуємо, що перш ніж подати заявку на зміну номера, переконайтеся, що ви правильно її заповнили і уся інформація надана вами відповідає дійсності.

Коли можуть відмовити абоненту в перенесенні номера?

  • 🔰 Абоненту відмовляється у послузі перенесення номеру (ППН), якщо, абонент отримує телекомунікаційні послуги знеособлено;
  • 🔰 Якщо право користування абонентським номером, на перенесення якого подана заява, належить іншій особі, або якщо на підставах, визначених законодавством, за цим номером припинено надання послуг абоненту, який заявляє про бажання його перенести;
  • 🔰 Якщо абонент, який бажає перенести номер, під час перенесення абонентського номера подав заяву про перенесення цього самого абонентського номера іншому оператору-отримувачу;
  • 🔰 Коли після останнього перенесення абонентського номера не минуло 30 календарних днів;
  • 🔰 Якщо абонентом у заяві про перенесення абонентського номера зазначено неповні та/або недостовірні дані;
  • 🔰 Також оператор-отримувач не забезпечує надання послуг в населеному пункті, у якому абонент планує отримувати послуги з використанням перенесеного абонентського номера;
  • 🔰 Коли абонентський номер обслуговується аналоговою комутаційною станцією або комутаційною станцією, яка не забезпечує інформаційний обмін з ЛБД, ЦБД, що підтверджується повідомленням адміністратора;
  • 🔰 Коли відсутня технічна можливість організації нової абонентської лінії оператором-отримувачем.


Насамперед, усвідомлення важливості точного заповнення заявки та розуміння умов перенесення номера можуть значно знизити кількість відмов та покращити досвід споживачів. Інформаційні кампанії та більш детальні інструкції від операторів мобільного зв’язку можуть допомогти абонентам уникнути типових помилок і зробити процес MNP більш результативним.

Компанії, які надають послуги мобільного зв’язку, у свою чергу, вживають додаткових заходів для утримання своїх клієнтів, пропонуючи спеціальні умови та бонуси тим, хто вирішив змінити оператора, але все ж залишається в рамках їхньої мережі. Ці стратегії не тільки сприяють збереженню клієнтської бази, але й стимулюють операторів до покращення якості обслуговування та розширення спектру послуг.

За останній рік заяв на перенесення номера стало більше, що свідчать про зростання довіри та інтересу до послуги. Значне зниження кількості відмов від операторів також сприяло підвищенню рівня інформованості споживачів про правила подання запитів.


Для отримання додаткової інформації про надання послуг перенесення номерів та самостійної перевірки наявності свого номера в ЦБД потрібно перейти за посиланням https://www.ucrf.gov.ua/services/perenesennya-abonentskih-nomeriv на вебсторінку УДЦР.

Отже, послуга перенесення номерів серед українських абонентів мобільного зв’язку актуальна, адже споживач завжди зацікавлений в альтернативі. А коли люди мають вибір, то оператори здійснюють усі можливі заходи для підвищення якості та доступності зв’язку, що своєю чергою гарантує абонентам високий рівень обслуговування.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux