20 квітня відбулась прес-конференція на тему: «Стоп контрабанді! Щороку Україна втрачає 1,5 млрд. гривень від «сірих» схем імпорту мобільних пристроїв. Пора це зупинити!», в якій брали участь:

  • Голова комітету ВР України з питань інформатизації та зв’язку Олександр Данченко;
  • Голова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації Олександр Животовский,
  • Голова Асоціації підприємств інформаційних технологій України Елліна Шнурко-Табакова,
  • виконавчий директор Українського державного центру радіочастот Ярослав Янушевич.

Ознайомитись із записом прес-конференції можна тут.

 

У 2008 році на ринку мобільних терміналів України склалася критична ситуація: 93-95% обсягу ринку становив “сірий імпорт”. Офіційно, зі сплатою всіх податків, в Україну ввозилося 670 тис. апаратів, а продавалося близько 9 млн. мобільних пристроїв на рік.

Для боротьби з контрафактним товаром було створено і з 1 червня 2009 року запроваджено систему АІСОМТУ (автоматизована інформаційна система обліку мобільних терміналів України), що призвело до того, що вже у другому півріччі 2009 року законно було ввезено 5,4 млн. телефонів проти 670 тис. за весь попередній рік і проти порядку 500 тис. за перше півріччя 2009 року.

Збільшилися і надходження до державного бюджету України. Якщо за перше півріччя 2009-го надходження до Державного бюджету України за рахунок митного збору за митне оформлення складали близько 60 млн. грн., то за півроку після запровадження систему АІСОМТУ до Державного бюджету поступило майже 570 млн. грн. За 2013 рік бюджет країни отримав близько 1,3 млрд. грн., а за 5 місяців 2014 року ще 700 млн. грн. Загалом робота системи дозволила поповнити бюджет більше ніж на 6 млрд. грн.

У квітні 2014 року старий склад Верховної Ради України пролобіював поправки до Закону України «Про радіочастотний ресурс», яким фактично зруйнував систему обліку кодів ІМЕІ, чим знову відкрив дорогу «сірому» імпорту радіоелектронного обладнання.

Уже через півтора місяця після скасування обов’язкових процедур обліку кодів ІМЕІ Державна фіскальна служба підтвердила суттєве наповнення ринку мобільних телефонів “сірим” імпортом і не менш суттєве зменшення надходження до державного бюджету.

І це при тому, що в травні 2014 року, в Женеві, на конференції Міжнародного союзу електрозв’язку (найавторитетнішої світової організації у сфері зв’язку та телекомунікації) українську національну систему по обліку кодів ІМЕІ було визнано однією з найкращих для боротьби з контрафактними пристроями електрозв’язку/інформаційно-комунікаційних технологій у світі.

Більше того, ЄС у 2014 році прийшов до висновку щодо необхідності підвищення контролю за ввезенням, використанням РЕЗ та ВП на території країн-членів ЄС. Починаючи з червня 2016 року вступає в силу Директива 2014/53/ЄС згідно якої необхідно: відстежувати обладнання РЕЗ та ВП на всьому ланцюгу від імпортера до покупця та повинні бути встановлені правила щодо санкцій відносно порушень, які можуть включати навіть заходи кримінального покарання.

Новий склад Верховної Ради України намагається виправити цю ситуацію. З цією метою підготовлено законопроект №1888 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів держави, споживачів телекомунікаційних послуг та удосконалення державного регулювання у сфері користування радіочастотним ресурсом України» (автор законопроекту народний депутат Олександр Данченко, Голова Комітету Верховної Ради України з інформатизації та зв’язку).

Даний законопроект передбачає внести відповідні зміни до законодавчих актів, які дозволять державі очистити ринок мобільних пристроїв від неякісної продукції та нелегальних імпортерів, спростити дозвільну систему для сумлінних гравців ринку та гармонізувати українське законодавство з вимогами Європейського Союзу.

З метою вчасної імплементації вимог Директиви 2014/53/ЄС (до 13 червня 2016 року) та реалізації Резолюції МСЕ в проекті закону № 1888 передбачено наступні заходи:

  • наявність можливості підвищення вимог до органів, що проводять оцінку якості радіообладнання;
  • запровадження Реєстру радіоелектронних засобів, інформація до якого вноситься НКРЗІ на підставі декларації про відповідність технічному регламенту;
  • запровадження Реєстру ідентифікаторів,до якого імпортерами та операторами надаються коди ІМЕІ та інші міжнародні ідентифікатори кінцевого обладнання.
  • організація системи контролю за ввезенням радіоелектронного обладнання (тільки за умови присутності радіообладнання в реєстрі радіоелектронних засобів, як дозволеного (тимчасово дозволеного) до використання);
  • організація системи контролю за застосуванням радіоелектронних засобів (за умовою присутності радіообладнання в реєстрі радіоелектронних засобів, як дозволеного (тимчасово дозволеного) до використання, а ідентифікатора в Реєстрі ідентифікаторів, як дозволених до обслуговування);
  • наявність інструменту визначення імпортера по ідентифікатору радіообладнання (не потрібно обтяжувати імпортера наносити свої реквізити на кожну одиницю радіообладнання);
  • НКРЗІ надавати обов’язкові до виконання приписи про вимогу зупинення,припинення експлуатації радіоелектронного засобу, а операторам відмовляти або припиняти обслуговування такого обладнання.

Такий підхід дозволить вчасно виконати вимоги Директив ЄС, організувати ефективну систему контролю за обігом радіоелектронних засобів, у тому числі направлену на зниження контрабандної та контрафактної продукції та поповнювати щороку Державний бюджет України на суму близько 1,3 млрд. грн.

З метою дерегуляції у сфері користування радіочастотним ресурсом України та скорочення кількості документів дозвільного характеру проектом закону № 1888 пропонується скасувати такий вид дозвільних документів, як дозвіл на експлуатацію радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв, що видається суб’єктам господарювання, які користуються радіочастотним ресурсом України для надання телекомунікаційних послуг та для розповсюдження телерадіопрограм.

Передбачається, що загальні користувачі будуть користуватися радіочастотним ресурсом на підставі ліцензії та присвоєнь радіочастот.

Залишаються лише дозволи на експлуатацію радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв, що видаються Генеральним штабом Збройних Сил України, для спеціальних користувачів.

Крім того, передбачається право НКРЗІ на ведення переліків радіоелектронних засобів та випромінювальних пристроїв, користування радіочастотним ресурсом для яких не буде потребувати присвоєнь радіочастот та оплати збору за користування радіочастотним ресурсом.

Заяви опонентів даного законопроекту про те, що внесення ІМЕІ-кодів мобільних пристроїв до бази даних значно збільшить їх ціну не витримує ніякої критики, оскільки вартість такої послуги, не залежить від курсу валюти, і буде становити близько 8 грн з ПДВ за кожну одиницю обладнання. Це на 4 грн. менше, ніж було під час роботи АІСОМТУ у 2009-2014 роках.

 

Start typing and press Enter to search