Щоб розібратися у проблемі, що породжена Науково-виробничою фірмою «Українські національні інформаційні системи» (УНІС) і народженою нею новацією «Глобальна система кодів ІМЕІ» (ГС ІМЕІ), проект якої нібито спрямований на виявлення контрафактних радіоелектронних засобів і затверджувався на шостій Всесвітній конференції розвитку радіозв’язку у місті Дубаї в якості пріоритетного проекту Міжнародного союзу електрозв’язку (МСЕ) на найближчі три роки, а також розставити всі крапки над «ї», треба, як кажуть, розпочати з початку. Спираючись, звичайно,  на факти. Зацікавлений та уважний читач сам розбереться у хитросплетінні подій та добре замаскованих розрахунків.

Почнемо з того, що УНІС  став асоційованим членом Дослідної комісії 11 (ДК 11) Сектору стандартизації Міжнародного союзу електрозв’язку у липні 2013 року та згодом набув членства у Секторі розвитку електрозв’язку МСЕ. Повноцінним же членом цієї міжнародної організації може виступати лише держава-член МСЕ, якою, у нашому випадку, є Україна.

Далі – у хронологічному порядку. 28.08.2013 відбулася зустріч між керівництвом Міжнародного союзу електрозв’язку, в особі Директора Бюро стандартизації електрозв’зку МСЕ п. М.Джонсона, і начальником Українського державного центру радіочастот (УДЦР) П.Слободянюком, на якій УДЦР презентував «Пропозицію про допомогу МСЕ для Держав-Членів у боротьбі з контрафактними мобільними телефонами (Proposal on the ITU assistance to Member States in combating the counterfeit mobile phones)».

Згодом, на засіданні Робочої групи 3 Дослідної комісії 11 МСЕ-Т (Уганда, м. Кампала, 7-13 листопада 2013 року) делегація Адміністрації зв’язку (АЗ) України, що складу якої включили представників УДЦР, було представлено офіційний внесок Адміністрації зв’язку України COM 11 – C 0091 Rev.1 – E «Заходи з боротьби проти контрафактних мобільних терміналів».

Пропозиція внеску полягала в тому, що АЗ України запропонувала оновлення та доповнення до Глав 1, 3, 5, 8, 9, 11 і 12 поточної версії Проекту Довідника з контрафактного обладнання. Крім того, запропоновано доповнити Главу 8 «Заходи з боротьби проти контрафакції» практичними прикладами спеціальних заходів, які були прийняті або ініційовані адміністраціями і регуляторними органами у всіх регіонах світу для вирішення проблеми контрафактних мобільних телефонів на національному та регіональному рівнях.

Також АЗ України наголошувала на тому, що дослідження МСЕ-Т і розробка єдиної Рамкової Рекомендації може сприяти задоволенню зростаючих регіональних потреб, та реалізації положень директив і рекомендацій різних форумів МСЕ, зокрема щодо спільного використання інформації на міжнародному рівні, створення антиконтрафактної бази даних, спільного використання існуючих баз даних, запобігання перепрограмуванню або дублюванню ідентифікаторів обладнання і серійних ідентифікаційних номерів, встановлення регуляторних фіскальних і / або митних механізмів, підвищення рівня інформованості громадськості.

Щодо ГС ІМЕІ, то на засіданні Робочої групи були спільно представлені, оскільки пов’язані між собою,  3 внески: [C-53rev1 – УНІС], [C-94 – GSM Association], [C-95 – Великобританія]. Пропозиція C-53rev1 не була підтримана.

Завдяки ж зусиллям делегації УДЦР, було погоджено та зафіксовано в рішенні, що «існує потреба для членів ретельно розглянути і дослідити глобальну проблему контрафактного обладнання та можливі рішення. Делегати Великобританії, GSMA і Cisco Systems погодились тісно співпрацювати з українським делегатом (від УНІС – прим. прес-центру УДЦР) для надання внесків у подальшу роботу в цій сфері».

Результатом розгляду питання щодо заходів з боротьби проти контрафакції Робочою групою 3 ДК11 МСЕ-Т є проект Технічного Звіту МСЕ з контрафактного обладнання [TD 341 (GEN/11)], який не містить жодної  інформації про глобальну систему ІМЕІ. Не виносили питання про неї й на подальші засідання МСЕ, на яких розглядалися проблеми боротьби з контрафактним обладнанням. Це стосується і засідання Робочої групи 3, і засідання Групи доповідачів з питання 8 Дослідної комісії 11 Сектору стандартизації електрозв’язку Міжнародного союзу електрозв’язку (Швейцарія, Женева, 17-21.02.2014) та Всесвітньої конференції розвитку електрозв’язку Міжнародного союзу електрозв’язку (ОАЕ, Дубаї, 30.03 – 10.04.2014).

До цього слід додати, що МСЕ прийняв рішення «про проведення 7-8 липня 2014 року у Женеві спеціального семінару для національних регуляторів, де буде демонструватися робота Автоматизованої інформаційної системи обліку мобільних терміналів на території України (АІСОМТУ – прим. прес-центру УДЦР)». Рішення ж про проведення Семінару МСЕ з питань контрафактного обладнання ІКТ в квітні 2014 року в м. Києві на базі УДЦР було прийнято під час зустрічі між керівництвом МСЕ і УДЦР в Женеві 28.08.2013.  Однак, відповідно до рекомендацій ООН, у зв’язку з ситуацією в Україні семінар перенесено на іншу дату та в іншу країну.

Водночас, варто зазначити, що АЗ деяких країн виявляють інтерес до створеної в УДЦР Автоматизованої інформаційної системи обліку мобільних терміналів на території України. Усі ж майнові права інтелектуальної власності на програмне забезпечення АІСОМТУ  належать Українському державному центру радіочастот.

І не є виною УДЦР те, що протягом останнього часу збільшився обсяг незаконно ввезених мобільних телефонів. Про істинну причину цього явища керівництво УДЦР, починаючи з 2012 року, щокварталу доповідало до НКРЗІ. Інформація про це поширювалася через ЗМІ, йшлося про неї й у звітах НКРЗІ за 2012 та 2013 роки.  У звітах Комісії, зокрема, зазначено, що відсутність норми законодавства щодо обов’язкового відключення терміналів, походження яких в Україні не підтверджено, призводить до затримки впровадження в повному обсязі регуляторних процедур ринкового нагляду та остаточного вирішення проблеми реалізації та експлуатації в Україні мобільних телефонів, незаконно ввезених з-за кордону, а також не дозволяє розв’язати важливу соціальну проблему – запобігти крадіжок мобільних телефонів. Через це другий рік поспіль на українському ринку зростає частка контрабандних мобільних телефонів, яка з 5 – 7 % у 2011 році зросла до 20 – 23% у 2013 році.

Завдяки цьому держбюджет у 2013 році, за рахунок несплати відповідних податків та митних платежів за ввезення мобільних телефонів, недоотримав  300 – 350 мільйонів гривень. Збитки несуть і законослухняні суб’єкти господарювання, окремі з них вимушені згортати деякі сегменти свого бізнесу.

А робочою групою, створеною за дорученням Прем’єр-міністра України А. Яценюка, було розглянуто й питання щодо обміну даними між УДЦР та ДМСУ. З відповідними документами ознайомлено всіх зацікавлених осіб.

Спробуємо підсумувати наведене. Про ініціативи УНІС як і про презентацію неіснуючого проекту «Глобальної системи кодів ІМЕІ» нам практично нічого не відомо. Немає в порядку денному питання розгляду цього проекту в якості механізму протидії контрафакту і на Всесвітній конференції розвитку електрозв’язку Міжнародного союзу електрозв’язку в Дубаї, яка має завершити роботу завтра, 10 квітня.

Ось такі факти щодо контрафакту.

Start typing and press Enter to search