Анна АРТЕМЕНКО

 

Донедавна перевірка діяльності операторів, що не обумовлюється ліцензійними умовами, була важкою справою для Державної інспекції електрозв’язку (ДІЕ). Але нещодавно ДІЕ отримала ефективний інструмент оперативного контролю виконання ліцензіатом обов’язкових документів.

Робота над Інструкцією про порядок здійснення Державною інспекцією електрозв’язку України цільових інспекційних перевірок щодо дотримання законодавства в галузі зв’язку у Центрі “Укрчастотнагляд” велася з березня нинішнього року. В середині жовтня вона набула чинності. Саме особливостям Інструкції була присвячена “гаряча лінія” Держкомзв’язку, в якій взяли участь начальник Управління координації діяльності операторів зв’язку та ліцензування Держкомзв’язку Володимир Звєрєв і начальник служби інспекції електрозв’язку Володимир Кіріченко.

Оперативність – найвища

Однією із суттєвих відмінностей цього документа, за словами В. Кіріченка, є можливість перевірки оператора без попереднього повідомлення. Посвідчення про проведення інспекції вручається представниками ДІЕ оператору безпосередньо перед початком перевірки, якій може передувати техніч- ний контроль. Але якщо раніше від часу його проведення до самої перевірки минало до десяти днів (ДІЕ фіксувала -порушення, отримувала від Держкомзв’язку дозвіл на перевірку і повідомляла ліцензіата не менше, ніж за п’ять днів), то тепер час між цими двома процедурами ліквідовано зовсім. Тобто в оператора не залишається шансів усунути виявлені інспекторами в ході технічного контролю порушення, визнати його результати недійсними або взагалі не допустити інспекторів до перевірки в разі, якщо після моменту повідомлення ще не минуло п’яти днів.

Слабкі місця

Як свідчить практика, найчастіше порушення з боку операторів трапляються в тих сферах діяльності, які регулюються певними нормативними документами й не зазначені в ліцензійних умовах діяльності. Насамперед це питання приєднання мереж електрозв’язку операторів до мереж загального користування, використання наявного номерного ресурсу та маршрутизації міжміського й міжнародного телефонного трафіка та міжоператорської взаємодії. Як зазначив Володимир Звєрєв, раніше у ДІЕ не існувало юридичних підстав для перевірки й фіксації порушень цих аспектів. Інструкція ж дала саме таку можливість.

Підставою для “рішучих дій” із боку інспекторів ДІЕ може слугувати один із трьох, документів. Для появи відповідного розпорядження Держкомзв’язку необхідні або звернення оператора, який підозрює конкурента в недобросовісній діяльності, або дані самого комітету, які він отримує в результаті планових перевірок ліцензі-атів. Ще однією підставою для перевірки може слугувати детально обгрунтоване звернення оператора до Держкомзв’язку, що підозрює іншого оператора, з яким він співпрацює, в недобросовісній діяльності. Нарешті ДІЕ може перевірити ліцензіата за власною ініціативою.

Інспектор уповноважений…

При цьому інспектори мають право проводити перевірку тільки конкретних питань, зазначених в Інструкції. У разі виявлення порушень ДІЕ уповноважена притягти ліцензіата до адміністративної відповідальності в будь-якій формі, а також упорядкувати або видати рекомендацію про впорядкування взаємовідносин між суб’єктами підприємницької діяльності. Якщо можливість підрахувати збитки або прибуток оператора від незаконної діяльності, може бути відкрито й кримінальну справу. Терміни усунення недоліків у роботі оператора призначаються залежно від характеру порушення. Але, як зазначив Володимир Кіріченко, вони є досить лояльними.

Про виконання “виправних робіт” оператор обов’язково повинен повідомити орган контролю, в іншому разі йому буде приписано порушення. Якщо ж він не вкладається у призначі ДІЕ терміни, то може звернутися до органу контролю з проханням перенести їх. Зазвичай у таких випадк ДІЕ йде назустріч, але якщо, на думку інспекції, поставлені терміни були реальними, може бути призначена повторна перевірка з метою визначення причин неможливості усунені порушення.

Краще погодитися

Усі результати перевірки фіксуються у відповідному акті, який підписують як інспектори, так і сам ліцензії. При цьому оператор має право підписати акт із зауваженнями (в такому випадку вони будуть враховані при наступному розгляді документа комісією з питань ліцензування Держкомзв’язку) або взагалі відмовитися від підпису. В останньому випадку факт відмови фіксується в акті, який надалі передається органу контролю і “по колу” повертається до оператора. При цьому акт, не підписаний ліцензіатом набуває юридичної сили, й усі наступні заходи відносно нього вживають без урахування відмови.

Як зазначали учасники “гарячої лінії”, такий вид контролю ліцензіатів можна порівняти з “контрольною закупівлею”, яка застосовувалася для перевірок у сфері торгівлі. Тобто проведення цільових інспекційних перевірок є не інструментом тиску на учасників операторського ринку, а засобом усунення прецедентів, що негативно впливають на ринкові механізми в галузі електрозв’язку.

Start typing and press Enter to search